_
Μια φορά την εβδομάδα, ανοίγουμε «ζωντανή» βιβλιοθήκη του SEMINart με ομιλίες, αναγνώσεις, προβολές, συζητήσεις κ.ά. από την ομάδα του TWIXTlab και προσκεκλημένους. Σε αυτές τις αυτοτελείς συναντήσεις διερευνώνται οι σχέσεις σύγχρονης τέχνης, ανθρωπιστικών επιστημών και κοινωνικής πραγματικότητας. Το SEMINart απευθύνεται σε κάθε ενδιαφερόμενο, ανεξαρτήτως συμμετοχής στις υπόλοιπες δραστηριότητες του TWIXTlab.
β’ τρίμηνο 2015-2016, Πρόγραμμα SEMINart
Παρασκευή 04/03/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:
Παρουσίαση: Δρόμοι του Φανταστικού
Παρασκευή 11/03/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:
Παρουσίαση: Η ποιητική πρόζα του Ε.Χ. Γονατά και η σύγχρονη νεοελληνική διηγηματογραφία
Παρασκευή 18/03/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:
Παρουσίαση: Το Μυστήριο του Κλειδωμένου Δωματίου. Ή: η Νόσος του Μπόλτζμαν.
Παρασκευή 01/04/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ»:
Παρουσίαση: Προσεγγίζοντας αναπαραστάσεις της θηριωδίας στην σύγχρονη τέχνη μέσω του ‘civil contract of photography’.
Παρασκευή 08/04/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ»:
Παρουσίαση: Ανθρωπισμός και πασιφισμός κατά τον 19ο αιώνα: Λέξεις και εικόνες του Πολέμου
Με αφορμή ένα ξεχασμένο σήμερα Ρώσο ζωγράφο του 19ου αιώνα, διάσημο ωστόσο κατά τα χρόνια της καλλιτεχνικής του ακμής και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού, τον Βασίλι Βερεσάγκιν, επιχειρώ να κατανοήσω τους τρόπους με τους οποίους οι εικαστικές αναπαραστάσεις του Πολέμου – συχνά σε αρμονία και αντιστοιχία με λεκτικές αναπαραστάσεις του- δημιουργούσαν κοινότητες συμπάθειας προς την «πάσχουσα Ανθρωπότητα», άτομα δηλαδή πρόθυμα να προσφέρουν την ανθρωπιστική τους βοήθεια αναλόγως την περίσταση. Παράλληλα οι εικόνες αυτές μέσα από την έκθεσή τους πυροδοτούσαν δημόσιες αντιπαραθέσεις για την ουσία του Πολέμου στις σύγχρονες κοινωνίες, διαμορφώνοντας έτσι ιδέες και πρακτικές του πασιφιστικού κινήματος που διαμορφωνόταν στον ευρωπαϊκό χώρο κατά τον ώριμο 19ο αιώνα.
Παρασκευή 15/04/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ»:
Συζήτηση: Καλλιτεχνικές οικειοποιήσεις της προσφυγικής κρίσης
Σ. Γρηγοριάδου, Π. Πετσίνη, Ε. Ρίκου
Στη συνάντησή μας αναδεικνύουμε και συζητάμε τα ερωτήματα που θέτουν ειδικότερα όσον αφορά τις καλλιτεχνικές πρακτικές πράγματα και εικόνες που κατασκευάζονται, επαναχρησιμοποιούνται, εμπλέκονται με διάφορους τρόπους στην κίνηση των ανθρώπων, των πληροφοριών, των ιδεών.
Παρασκευή 22/04/16
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ»:
Παρουσίαση: Η φωτογραφία ως τρόπαιο: Όχλος, λιντσάρισμα και αναμνηστική καταγραφή
Με την ευρεία διάδοση των ψηφιακών μέσων, η πολεμική φωτοειδησιογραφία έχει υποστεί μεγάλες αλλαγές ιδιαίτερα σε ότι αφορά την προσβασιμότητα των πηγών και τη συλλογή πληροφοριών. Οι ερασιτεχνικές πηγές συγκεκριμένα, έχοντας πρόσβαση σε ένα γεγονός από πρώτο χέρι, συνιστούν πλέον καθοριστικό σημείο της σύγχρονης ειδησεογραφικής ανταπόκρισης. Ταυτόχρονα, η “άτεχνη” κάμερα των κινητών και οι χαμηλής ποιότητας εικόνες τους γίνονται πιστευτές ακριβώς χάρη στις ατέλειές τους, ερμηνευόμενες ως “αυθεντική” δημοσιογραφία, σε αντίθεση με τη χειραγωγούμενη και συχνά μυθοπλαστική επαγγελματική δημοσιογραφία. Η “δημοσιογραφία των πολιτών” (“Citizen journalism”) έγινε ένας όρος πασπαρτού που περιγράφει οποιονδήποτε, από τον εξεγερμένο της Αραβικής Άνοιξης μέχρι το γείτονα που ανησυχεί για αυτό που συμβαίνει δίπλα του. Χαρακτηριστικές εικόνες αυτού του είδους κυμαίνονται πλέον από τα αναμνηστικά στιγμιότυπα των βασανιστηρίων στο Abu Ghraib μέχρι τις ερασιτεχνικές καταγραφές της εκτέλεσης του Saddam Hussein το 2007. Ένα πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί το λιντσάρισμα του Muammar Gaddafi στις 20 Οκτωβρίου 2011, το οποίο μεταδόθηκε ευρύτατα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κυρίως μέσα από τις εικόνες που δημιούργησαν και διακίνησαν οι αυτόπτες μάρτυρες (ή συμμετέχοντες) στη σύλληψη και τη θανάτωση του Λίβυου ηγέτη. H παρουσίαση επιχειρεί να αναλύσει το γεγονός συγκρίνοντάς το με ιστορικά παραδείγματα όπως το λιντσάρισμα των μαύρων στην Αμερική, τις αναμνηστικές φωτογραφίες των στρατιωτών και αξιωματικών της Βέρμαχτ, το λιντσάρισμα του νεκρού Μουσσολίνι και των Ιταλών φασιστών κ.α.
Παρασκευή 13/05/16
Παρουσίαση: Media walks: τεχνολογίες, αφηγήσεις και εμπειρίες χωροποίησης
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ:
Στο πρώτο μέρος της παρουσίασης θα ανιχνεύσουμε πως οι επιτελεστικές λειτουργίες του περπατήματος και των ψηφιακών μέσων παράγουν συνεργατικά πολιτισμικές τεχνικές, πρακτικές και πολυτροπικότητες (multimodalities), με αναφορές κυρίως στο έργο των Bernhard Siegert, Raymond Williams και Gunther Kress, αντίστοιχα. Στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης θα συζητήσουμε αναλυτικότερα τα παραπάνω με αναφορές σε συγκεκριμένα έργα media walks, δίνοντας έμφαση σε ζητήματα χωρικής αφήγησης και σε διεργασίες εντοπισμού-εκτοπισμού στην εμπειρία χρήστη.
Παρασκευή 20/05/16
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Παρουσίαση: Ποιες οι παλιές και οι νέες προκλήσεις της πολιτικής του πολιτισμού;
Η πολιτιστική πολιτική έχει αμφισβητηθεί πολύ, τόσο όσον αφορά την αναγκαιότητα της ύπαρξής της όσο και σε επίπεδο εφαρμογής. Ωστόσο, όχι μόνο επιβιώνει στα κυβερνητικά σχήματα αλλά και παίρνει νέες διαστάσεις. Βρίσκεται μπλεγμένη στη δίνη πολιτιστικών πολέμων, λοιδορείται, αμύνεται ή αναδιπλώνεται αλλά, κυρίως, αντιμετωπίζει προκλήσεις.
Παρασκευή 27/05/16
Παρουσίαση: Η εργασία του καλλιτέχνη στα ιδρύματα σύγχρονης τέχνης: από την απόρριψη στη διαμεσολάβηση
Η «απόρριψη» των έργων τέχνης, η απαξίωση του καλλιτέχνη και η αποδοκιμασία της εργασίας του από το ευρύ κοινό είναι ένα φαινόμενο που εκδηλώνεται σχεδόν ταυτόχρονα με τη διευρυμένη έκθεση της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας σε δημόσιους χώρους, κέντρα τέχνης και μουσεία. Η πρόσληψη της καλλιτεχνικής εργασίας στη σύγχρονη τέχνη είναι αμφιλεγόμενη, προκαλεί την αμηχανία και αρκετές φορές την αντίδραση του κοινού. Ποιος είναι επομένως ο ρόλος του ιδρύματος τέχνης ως προς την προβολή, αναγνώριση και πρόσληψη της εργασίας του καλλιτέχνη;
Προσεγγίζοντας το ζήτημα της εργασίας του καλλιτέχνη μέσα από το «διαμεσολαβητικό» ρόλο των ιδρυμάτων σύγχρονης τέχνης, τους στόχους και τα μέσα της πολιτιστικής πολιτικής που αναπτύσσεται στη Γαλλία και συμβάλλει στην προβολή του καλλιτέχνη ως φορέα εργασίας και του έργου τέχνης ως προϊόντος εργασίας.
Pingback: Πρώτη εβδομάδα στο TWIXTlab |